De vervuilingsgraad van de nieuwe steensoort op het Plein in Nijkerk blijkt na één evenement (Boerenmaandag) al behoorlijk hoog. Wethouder Windhouwer denkt zelf niet dat het in de toekomst net zo maagdelijk wit kan blijven, zoals het eerst is aangelegd. ,,Ik ben er de volgende dag doorheen gefietst. Of ik geschrokken ben? Dat weet ik niet. Ik heb wel gevraagd of het op één of andere manier kan worden schoongemaakt. Dat wordt wel gedaan. Maar zo maagdelijk wit als het was, ik denk niet dat het zo blijft. Het is een granietsoort, waarvan ik kan voorstellen dat het ook enigszins poreus is. Ik weet niet of voorzien was, dat het zo snel zou vervuilen.” Als er een kras op komt, dan krijg je die niet snel weg. Windhouwer: ‘Nee, niet zo gemakkelijk. Ik ben niet bij de afwikkeling geweest, waarom voor deze materiaalsoort is gekozen.’  Aanvankelijk was de keuze uit diverse proefstroken die al eerder op het Plein waren aangelegd. Overigens is ook het gekletter van de waterfonteintjes best wel gehorig binnen de omringende woningen. Bron Kees van den Heuvel