Burgemeester en Wethouders van Nijkerk stemmen in met de mogelijkheid om ondernemers op het Plein de gelegenheid te bieden om terrassen uit te breiden vanaf Boerenmaandag tot en met september. In de coronaperiode mochten horecaondernemers hun terrassen tijdelijk verruimen. Uit navraag bij het bestuur van de Markt van Morgen, evenementenorganisatoren, NOV en horecaondernemers blijkt dat de ruimere terrassen niet tot problemen hebben geleid en een positief effect hadden op de uitstraling van het Plein. Het voorstel is om vanaf Boerenmaandag 17 april, of als deze niet plaatsvindt vanaf 1 mei, ruimte te bieden aan de ondernemers om, als hier bij hen behoefte aan is, tot maximaal 4-5 meter extra terrasruimte in te richten. Waarbij het basisterras tot aan de gootlijn ligt, daarna 3 meter ruimte beschikbaar blijft voor hulpdiensten en vervolgens er tot maximaal 4 – 5 meter extra terrasruimte komt per ondernemer. De werkelijk beschikbare ruimte is afhankelijk van de locatie van de onderneming op het Plein. De extra terrasruimte mag geen belemmering zijn voor de markt en voor evenementen. Deze laatste gaan altijd voor. De horecaondernemer kan uiterlijk tot 1 april aangeven of hij/zij wel of niet gebruik wil maken van de extra terrasmogelijkheden. Het mogelijk maken van extra terrasruimte geldt ook voor de horecaondernemers elders in de kern Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken, maar zal altijd samenhangen met de mogelijkheden op locatie. Dit is daarom maatwerk. Eind 2023 zal de ervaring met de ruimer opgezette terrassen worden onderzocht. De meningen van horeca-, marktondernemers en bewoners worden hierbij betrokken. De uitkomsten van de evaluatie worden verwerkt in de aanpak per 2024 en vervolgens zal een terrasvergoeding voor de extra terrasruimte worden gevraagd, gelijk aan de huidige werkwijze voor de basisterrassen. Bron Kees van den Heuvel