Maandagavond 6 maart vond een druk bezochte ondernemersavond plaats van de VVD in evenementencentrum Hart van Holland in Nijkerk. Er werd met talrijke kopstukken van de landelijke en provinciale politiek gediscussieerd over het ondernemerschap, maar hier en daar kon een lichte wrevel niet ontbreken. Het was oud-wethouder Joost de Jongh die de knuppel in het hoenderhok gooide en fractievoorzitter Sophie Hermans tegenwierp dat de VVD haar eigen signatuur een beetje aan het verliezen is en in het kabinet als het ware als een aanhangwagen fungeert van D66. ‘Daar ben ik het totaal mee oneens’,  reageerde Hermans fel. Zij noemde diverse punten op die dankzij de VVD zijn bereikt, maar toch kon het antwoord niet iedere ondernemer bekoren. In de lijst van wensen die werden opgesomd, blijkt dat de ondernemers zich als het ondergeschoven kind voelden behandeld. Gauw een einde maken aan twee jaar lang doorbetalen van ziek personeel, de belastingdruk moet ook omlaag en er moet een einde komen aan alle betuttelende regeltjes. Op de stelling of het MKB, dat de motor vormt van de economie, de tekorten van de begroting moeten aanvullen, was het merendeel van de ondernemers eveneens negatief.

In het panel zaten naast Sophie Hermans ook Jan Anthonie Bruijn, voorzitter van de Eerste Kamer. Vanuit VNO-NCW schoof de voorzitter van de Stedendriehoek, Rijn Platteel, aan. En namens VVD Gelderland waren lijsttrekker en tevens gedeputeerde Helga Witjes en gedeputeerde Jan Markink aanwezig. Diezelfde Markink werd aan het einde van de avond verrast door premier Mark Rutte op videobeeld. Markink stapt na ongeveer 30 jaar op als campagneleider en naar hem wordt een erepenning vernoemd en in het leven geroepen. Foto en bron Kees van den Heuvel