Het verblijf van Pieter Veenstra bij Sparta Nijkerk is van korte duur geweest. De topscorer uit de derde divisie maakt de overstap naar Spakenburg. Eerder wist Spakenburg ook al spits Mark van der Weijden naar de blauwe kant van de Westmaat te halen. Veenstra was bezig aan zijn eerste seizoen bij Sparta Nijkerk. De 22-jarige spits heeft zich daarbij direct in de basis gespeeld en ontpopt tot doelpuntenmachine. In zijn 18 competitieoptredens tot nu toe heeft hij liefst 16 goals geproduceerd. Met die doelpunten is de inwoner van Almere een belangrijke pion in de titelstrijd. De Spartanen zitten koploper Rohda Raalte namelijk op de hielen. “Of ik dit had verwacht in mijn eerste seizoen bij Sparta?” herhaalt Pieter de vraag. “De insteek was allereerst om vooral veel minuten te maken. Dat het nu zo uitpakt met veel doelpunten en strijden om het kampioenschap is natuurlijk prachtig.”
Pieter begon met voetballen bij ASC Waterwijk, waarna hij zijn jeugdopleiding grotendeels heeft doorlopen bij Almere City FC. Vorig seizoen heeft hij – vooral als invaller – al minuten gemaakt in de Tweede Divisie bij Jong Almere City FC. In de ruim 200 gepeelde minuten wist hij drie keer het net te vinden. Pieter staat bekend als een echte afmaker en heeft zich op de Ebbenhorst in Nijkerk bijzonder snel verder ontwikkeld. “Ik kan me wel vinden in de typering van afmaker”, zegt Pieter. “Ik heb veel gevoel voor de goal, kan met beide benen en hoofd scoren en denk dat ik in en rondom de zestien wel effectief ben.” De verwachting is dat hij zich gezien zijn voetbaltalent bij onze Blauwen blijft doorontwikkelen. De Almeerder ziet spelen voor SV Spakenburg als een mooie stap. “Spelen voor een prachtige club in een mooie voetbalcompetitie. Toen Spakenburg mij vroeg heb ik geen enkele twijfel gevoeld; die club stond bovenaan mijn lijstje.” De aanvaller – die onlangs zijn Bachelor Bedrijfskunde heeft behaald en na de zomer de studie weer oppakt – heeft een eenjarig contract getekend met een optie voor nog een jaar. “Eerst hopelijk met Sparta kampioen worden en daarna volle focus op de Blauwen. Ik kijk er echt ontzettend naar uit.” Foto Kees van den Heuvel