De gemeente Nijkerk geeft een aantal Oekraïnse vluchtelingen de ruimte en tijd om bij een Nijkerkse familie te verblijven, totdat er vervangende woonruimte beschikbaar is. Deze mensen maakten gebruik van een wooneenheid, waartegen (heel toevallig) een handhavingstraject loopt.  De gemeente meldt: ,,De verwachting is dat er begin juli 2023 vervangende huisvesting beschikbaar is op de nieuwe gemeentelijke opvanglocatie op het terrein van het voormalige zwembad Bloemendal. Pas daarna moet het Nijkerkse gezin het aantal wooneenheden op het perceel terugbrengen naar één.’’ Het betrof een handhaving op een geweigerde vergunning voor een extra kamer/appartement op het perceel van het Nijkerkse gezin. Dit was in strijd met het bestemmingsplan. Ook buurtbewoners in de omgeving van dit perceel hadden bezwaar aangetekend, aldus wethouder Broekman. Hiervan dreigden de vluchtelingen de dupe te worden, maar de gemeente Nijkerk toont coulance. Broekman: ,,We wilden niet dat deze Oekraïnse vluchtelingen het slachtoffer werden van de handhavingszaak. Ze mogen er blijven zitten totdat er een goed alternatief is gevonden voor deze mensen en dat zijn de huizen op Luxool.  Wij als gemeente Nijkerk hebben niets tegen de opvang van Oekraïnse mensen. Die mensen dragen we een warm hart toe. En dat staat ook los van de handhavingszaak wat een geheel ander traject is.’’ Bron Kees van den Heuvel