Een groep van 27 lopers en 3 fietsers uit Nijkerk is in de nacht van 4 op 5 mei vertrokken uit Wageningen met het bevrijdingsvuur dat bij Hotel De Wereld is ontstoken door de 96-jarige Britse veteraan Marie Scott. Daarmee is Bevrijdingsdag, de dag waarop we de bevrijding vieren van de Duitse bezetting in 1945, officieel afgetrapt. De Nijkerkers nemen niet bepaald de kortste route naar Nijkerk. Er wordt een omweg gemaakt via Oosterbeek, Hoenderloo en Apeldoorn. Wethouder Rene Windhouwer, die meeloopt met de groep: ‘Er is bewust gekozen voor een wat langere route. Anders zouden we al om 4.00 uur in Nijkerk zijn.’ De Nijkerkse groep wordt vrijdagmorgen 5 mei in Nijkerk verwelkomd. Overigens rijdt een superdeluxe touringcar mee met de groep. Er is aan alles gedacht: van eten en drinken tot een prima toiletvoorziening. Bij hun vertrek zei de burgemeester van Wageningen dat Nijkerk vooral bekend was van de ARLA melkfabriek.  Zo’n 1.700 estafettelopers uit 97 gemeenten liepen vanuit Wageningen het land in met fakkels om het vuur te verspreiden. Het wordt onder meer naar de veertien Bevrijdingsfestivals gebracht. Bevrijdingsdag wordt traditioneel afgesloten in Amsterdam met het 5 mei-concert op de Amstel. Het ontsteken van de vlam was rechtstreeks te volgen via de landelijke televisie. Exclusieve foto’s Kees van den Heuvel