De slachting die vogelgriep aanbrengt bij de kokmeeuwen in de Arkemheenpolder in Nijkerk is enorm. Dat meldt Petra de Jong van de Dierenambulance NW-Veluwe. Dagelijks worden tientallen dode kokmeeuwen opgehaald als De Jong met een aanhanger door de Arkemheenpolder rijdt om de dode kokmeeuwen te traceren en op te rapen. ,,Tientallen dode vogels haal ik dagelijks op in de hoop verspreiding van het vogelgriepvirus nog een beetje in te dammen. Sommige vogels leven nog een beetje. Die laten we dan inslapen.” Volgens de Jong is het dweilen met de kraan open. “Vorig jaar was het nog de zwaan en de brandgans. Maar nu is de kokmeeuw extra gevoelig voor de griepvariant van dit jaar. En kokmeeuwen zitten overal. Niet alleen op de randmeren, maar zelfs in woonwijken. Ze verspreiden het virus dus veel sneller.” In een beschermend pak en met handschoenen aan loopt De Jong door de weilanden om dode vogels op te pakken en af te voeren. Het grote probleem is volgens haar ook dat Staatsbosbeheer, die een deel van de weilanden beheert, zelf niet actief de kadavers wil ruimen. En zij zit nu zelf ook tegen de grens aan. ,,Het is erg ingewikkeld geworden. Ik doe het vanwege de volksgezondheid, maar ik kan de veiligheid niet meer waarborgen.” Bron Kees van den Heuvel