Na grote verdeeldheid in de gemeenteraad over het honden-uitlaatbeleid is er dan toch eindelijk een doorbraak. Op donderdag 20 april vergaderde de gemeenteraad opnieuw over het honden-uitlaatbeleid. Het voorstel van het college om overal opruimplicht in te stellen en afvalbakken te plaatsen was voor het CDA en de VVD niet iets waar de belastingbetalende hondenbezitter als enige bij gebaat is, maar alle inwoners kunnen gebruik maken van afvalbakken. Beide partijen wilden de honden-uitlaatstroken dan ook behouden. VVD-raadscommissielid Jolanda Nijeboer en CDA-fractielid Pam van de Weijer riepen in 2021 de toenmalig wethouder al op om meer afvalbakken te plaatsen. Dit omdat gemeente Nijkerk qua aantal afvalbakken al ver onder het landelijk gemiddelde zit. In het nieuwe honden-uitlaatbeleid leek de hondenbezitter voor die kosten op te gaan draaien. Ook Patricia van Loozen van De Lokale Partij, die de hondenbelasting bij voorkeur af zou willen schaffen, was het niet eens dat de kosten van afvalbakken bij de hondenbezitter terecht zouden komen. Zowel het CDA, de VVD en De Lokale Partij waren van mening: als er toch belasting geïnd blijft worden, dan ook ten dienste van de hondenbezitter. Door een amendement van VVD, CDA en De Lokale Partij blijven de honden-uitlaatstroken behouden en houdt de gemeente samen met de hondenbezitters de stroken ook schoon. Uiteindelijk heeft de gehele gemeenteraad ingestemd met het door het CDA, De Lokale Partij en de VVD geamendeerde voorstel. Waar de uitlaatstroken en de afvalbakken geplaatst gaan worden, gaat vanaf 2024 in samenspraak met inwoners bepaald worden.

















