Wie een vleugje verleden wil proeven of liever iets over het heden hoort, doet er goed aan om eens op de koffie te gaan bij Gerrit van Mispelaar. De inmiddels 74-jarige Nijkerker is vanaf dag één betrokken bij de Boerenmaandag. De liefde is anno 2023 nog altijd niet bekoeld.
,,De geschiedenis van Nijkerk en ook Boerenmaandag blijft belangrijk. We moeten blijven vertellen hoe het vroeger was. Het is belangrijk dat kinderen de cultuur begrijpen. Nijkerk was agrarisch gebied. Nu weten veel kinderen er niet veel van. De enorme ontwikkelingen in de landbouw hebben gevolgen gehad, ook voor mensen in Nijkerk. Ook de mechanisatie heeft veel impact. Nu zijn er veel machines. Vroeger deden agrariërs alles met de hand.’’
Gerrit van Mispelaar is een bevlogen agrariër. Vanuit een verleden als raadslid en voorzitter van de ABTB betrokken bij de Boerenmaandag. ,,Er waren drie verschillende landbouworganisaties. Daar is later de LTO uit ontstaan. Via mijn rol bij de ABTB kwam ik in het bestuur van het Boerenmaandag comité. In het eerste jaar heb ik samen met Marieke Ridder een boek gemaakt naar aanleiding van 25 jaar Boerenmaandag. Om de kosten te drukken hebben we het boek in eigen beheer uitgebracht.’’
Lees de rest van het artikel op Stadnijkerk.nl
Foto: Henry Hamstra

















