,,Het is mooi dat we er nog toe doen. We worden gezien als onderdeel van de samenleving en dat geeft een prettig gevoel.’’ Erna Vromen steekt haar tevredenheid voor het Boerenmaandag Comité niet onder stoelen of banken. 

,,Het is fijn dat de organisatie stil staat bij de bewoners van St. Jozef en ook andere woonzorgcentra in Nijkerk. Veel bewoners en personeel erkennen het begrip Boerenmaandag,’’ zegt Erna Vromen, die als coördinator welzijn en vrijwilligers sinds 2020 aan woonzorgcentrum St. Jozef is verbonden. De 56-jarige Erna Vromen is afkomstig uit Harderwijk en heeft heeft zich bij haar komst naar St. Jozef verdiept in het Nijkerkse fenomeen, dat Boerenmaandag heet. ,,Na mijn aanstelling heb ik mij verdiept in de achtergrond van Boerenmaandag. In de corona-jaren was er niet veel mogelijk voor de organisatie. Maar de aandacht voor onze mensen is nooit verloren gegaan. Ik heb een goed contact met Francine Bakker van de organisatie. In de jaren dat er door corona niet veel mogelijk was kregen de bewoners bijvoorbeeld een presentje en dat werd erg gewaardeerd.’’

Boerenmaandag heeft in St. Jozef een prominente rol op de activiteitenkalender. ,,Intern sluiten we aan bij het evenement. We doen dat bijvoorbeeld door iets speciaals te geven bij de koffie of bij het eten. We maken speciale placemats en via de lokale bakkers sluiten we aan bij het concept voor de dag.’’

Lees de rest van het artikel op Stadnijkerk.nl
Foto: Kees van den Heuvel