Na ruim zeventig jaar sluit de Struik-fabriek in Nijkerk. De productie van knakworsten is voor de Kerst al gestopt en de laatste blikken maaltijdsoep rollen vrijdag 24 februari van de band. ,,We willen dit netjes afronden.’’

Wie de parkeerplaats van het enorme Struik-complex net buiten Voorthuizen oprijdt, merkt niets van de aanstaande bedrijfsbeëindiging. Het buitenterrein ligt er goed onderhouden bij en een serie vlaggen wappert bij de hoofdingang. ,,Ons terrein ziet er altijd strak uit’’, zegt planner van het productieproces Roelf Wildeman (61) even later. ,,Struik heeft een goede uitstraling, zowel qua bedrijf als qua producten, dat hoor ik ook terug van vrienden en kennissen.’’

Wildeman is aangeschoven in het kantoor van locatiedirecteur Piet Vink van de Zwanenberg Food Group. Struik is in maart 2020 overgenomen door het familiebedrijf uit Almelo. Vink begeleidt namens Zwanenberg het sluitingsproces van de fabriek op grondgebied van de gemeente Nijkerk. Hij is er ook bij als algemeen directeur Maarten Elsinga in maart vorig jaar, twee jaar na de fusie, het personeel van Struik informeert over de sluiting van de fabriek in 2023.  Volgens Zwanenberg is dit noodzakelijk vanwege enorme kostenstijgingen in de gehele keten: van grondstoffen en energie tot logistiek en verpakkingen. De vestiging in Oss neemt de productie van knakworsten en soepen over. ,,We gaan straks dezelfde volumes produceren, maar met een locatie minder’’, meldt de directie in maart 2022.

Lees de rest van het artikel op Stadnijkerk.nl