Het college van B&W van Nijkerk is niet van plan om de kruispunten van de binnenstadsring van Nijkerk (Torenstraat / Vrijheidslaan) terug te brengen naar de oude situatie. Dat antwoordt ze op vragen van raadslid Pam van de Weijer (CDA). Wel worden extra verkeersborden geplaatst. Het college zegt: ‘Om het gebruik van de fiets van en naar de binnenstad te stimuleren, is besloten om primaire fietsroutes naar de binnenstad te creëren. En om de fietsers op deze routes voorrang te geven, bijvoorbeeld op het verkeer op de Torenstraat/Vrijheidslaan (30 km). Dit sluit aan bij het STOMP-principe uit de mobiliteitsvisie. Daarnaast willen we het doorgaande verkeer op de Torenstraat/Vrijheidslaan verminderen. Er is bewust gekozen vanuit de Visie Aantrekkelijk Nijkerk om deze oude structuren en routes die naar de binnenstad leiden op deze manier vorm te geven. De oude verkeerssituatie leverde ook gevaarlijke situaties op. Dit kwam doordat het verkeer op de Torenstraat/Vrijheidslaan nauwelijks voorrang verleende aan zowel auto’s als fietsers die van rechts kwamen. Op sommige plekken waren er voetgangersoversteekplaatsen, maar niet ter hoogte van alle kruispunten met de Torenstraat/Vrijheidslaan. Ten opzichte van de oude situatie is de snelheid ter hoogte van de kruispunten lager.’
Volgens de gemeente worden in meer gebieden of wijken (30 km) primaire fietsroutes aangelegd, waar fietsers voorrang krijgen. De verkeersmaatregelen zijn in overleg met de politie vastgesteld en voldoen aan de richtlijnen voor verkeersveiligheid. Bij haar afweging is ook het advies van de Fietsersbond Nijkerk betrokken. De Fietsersbond Nijkerk adviseerde de gemeente om de voorrangssituatie niet te wijzigen, maar wel maatregelen te treffen die de attentiewaarde van de voorrangssituatie verhogen.

















