De aangekondigde realisatie van 90 woningen voor circa 200 arbeidsmigranten naast de Nijkerkse milieustraat, heeft voornamelijk negatieve gevoelens opgeroepen bij Nijkerkers. Het sentiment is dat er weer niet voor de eigen bevolking wordt gebouwd en altijd maar weer voor andere doelgroepen. Wethouder Esther Heutink is het niet eens met die kritiek, want er wordt volgens haar wel degelijk aan de eigen Nijkerk bevolking gedacht. ,,Ik  vind het niet helemaal fair als dat wordt beweerd. Dat wordt gezegd, omdat het zo gevoeld wordt. Maar we bouwen binnenkort ook 250 flexwoningen voornamelijk voor de eigen jonge inwoners.” Dat is op de locatie naast het Nijkerkse zwembad. Op die plek zouden de arbeidsmigranten aanvankelijk worden ondergebracht. Heutink: ,,Toen hebben we gezegd: misschien is het niet zo verstandig op die plek omdat er verschillende woonbehoeften zijn. Toen is het eruit geplukt. Wat er extra is gekomen, gaat naar onze eigen inwoners. Ik snap de emotie omdat de druk op de huizenmarkt hoog is. Maar als je naar Nijkerk kijkt, dan proberen we voor alle doelgroepen ons best te doen.’’

Er komen in die 250 flexwoningen ook statushouders. Heutink: ,,Maar dat zal zeker niet het merendeel zijn. Dat zal nog geen kwart zijn van degenen die er worden gehuisvest. Ik ken het sentiment en ik snap het ook. Het sentiment komt ook voort uit de enorme behoefte aan woningen. De frustratie van de mensen snap ik ook. Wat we in Nijkerk heel erg proberen te doen, is recht te doen aan al die doelgroepen. Zoals de Oekraïne-opvang en onze eigen mensen en een plek voor arbeidsmigranten waar de bedrijven zelf met een convenant en vanuit de kaders kunnen meehelpen aan het vormgeven van de woonbehoefte.’’

Uit landelijk onderzoek blijkt dat het aantal arbeidsmigranten waarschijnlijk nog het veelvoudige van het huidige aantal wordt. Hoe gaat Nijkerk daarop anticiperen? Heutink: ,,We weten met elkaar dat het niet voldoende is. Maar ik denk dat we ook met elkaar weten dat het een goede eerste stap is. Het is niet zo dat in iedere woning slechts één arbeidsmigrant komt te wonen. Er is slaapgelegenheid voor twee personen. En we moeten ook kijken hoe het loopt en hoe het gaat. We moeten ons realiseren dat de arbeidsmarkt een veel meer open markt is. Als mensen uit een andere Europese staat komen en hun leven opbouwen en hier langer blijven, kunnen ze bijvoorbeeld ook zelf een gewone huisvestingsplek vinden.”

Bron Kees van den Heuvel