Voordat Sinterklaas en zijn gevolg in de Nijkerkse havenkom arriveerden, waren er zaterdag 12 november tal van voorbereidingen. Het gezelschap verzamelde zich bij de Arkersluis waar de versierde stoomboot van Kees Hellinga stond te wachten. Hele drommen mensen hadden zich daar ook al verzameld om op de foto te gaan met de Pieten – van Badabouncepieten tot de glutenpiet –  en alvast te worden getrakteerd op al het lekkers. Oma-piet zocht de beschutting op van het Sluishuijs: het leek erop dat ze een sanitaire stop diende te maken. Foto Kees van den Heuvel