Het huidige bestuur van de Stichting Jeugd- en Jongerenwerk Gemeente Nijkerk treedt per 31 december 2025 terug en wordt per 1 januari 2026 opgevolgd door een nieuw bestuur van vier vrijwilligers. De stichting blijft in haar huidige vorm bestaan. Aan het einde van dit jaar wordt daarom teruggeblikt met voorzitter Renger Walet, die zich ruim dertig jaar heeft ingezet voor het jeugd- en jongerenwerk in de gemeente. Vanuit zijn rollen als CDA-fractievoorzitter, wethouder en sinds 2010 als bestuursvoorzitter, werkte hij intensief samen met zijn medebestuursleden en coördinator Robert den Hartog.
Volgens Walet ligt de kracht van jeugd- en jongerenwerk in het bieden van gelijke kansen en een veilige ontmoetingsplek. De opening van jongerencentra Blits in Hoevelaken en Chill-Out in Nijkerk beschouwt hij als belangrijke mijlpalen. Met name de komst van Chill-Out in 2008 noemt hij een hoogtepunt, na een lange en uitdagende procedure. In de loop der jaren zette het bestuur sterk in op professionalisering, digitalisering en nieuwe activiteiten, waaronder begeleiding van jongeren met autisme of AD(H)D en voorlichting over middelengebruik en problematisch gamegedrag.
De coronaperiode en de tijdelijke sluiting van Chill-Out in 2025 waren ingrijpend, maar volgens Walet is de organisatie sterker uit deze fases gekomen. Ook is hij blij met het besluit dat Blits een vaste plek krijgt in het nieuwe dorpshuis van Hoevelaken. Het bestuur stopt nu bewust: “We dragen een financieel gezonde en goed functionerende stichting met vertrouwen over aan het nieuwe bestuur,” aldus Walet.
Lees het volledige artikel op destadnijkerk.nl.
Foto: Marion Zuurveen.

















