De Grote Kerk en de toren in Nijkerk hadden dit jaar op Open Monumentendag te maken met een recorddrukte. De grote publiekstrekker was natuurlijk het legomodel van de kerk van William van Beek. Vol bewondering keken de bezoekers naar de vele details en de verbluffende gelijkenis met de echte kerk.

Ook de rondleidingen op de gewelven waren in trek. De kerkzolders zijn dan ook maar één keer per jaar toegankelijk voor publiek. Op het orgel wilden kinderen nog weleens alle registers open trekken, soms tot afgrijzen van de bezoekers beneden in de kerk. Ook het slotconcert op twee orgels, fluiten en saxofoon werd goedbezocht. Omroep Gelderland was er ook om opnames te maken, die zaterdag in het GLD Nieuws te zien waren.

Verslag en Foto’s: Matthias van Bloemendaal