De commissie zaterdagmiddagmuziek van De Fontein en de Nijkerkse Klokkenspelvereniging organiseren op zaterdagmiddag 15 juni een concert onder de naam: Nijkerk Zingt & Musiceert. Liefhebbers kunnen genieten van een optreden van een groot samengesteld Nijkerks koor, onder leiding van Robert Bakker en een uitvoering van Brass ’n Praise, onder leiding van Bert Groothedde. Verdere medewerking aan dit concert verlenen: Robert Bakker (dirigent en piano), Wim Ruitenbeek (beiaard), Everhard Zwart (orgel) en Boudewijn Zwart (piano, beiaard en presentatie). 

Het Groot Samengesteld Nijkerks Koor is een speciaal voor deze gelegenheid bijeengeroepen zangkoor. Alle koren, zangers en zangeressen uit Nijkerk zijn in het voorjaar door de Nijkerkse Klokkenspelvereniging aangeschreven om medewerking te verlenen aan dit concert. Met name dankzij de inzet van Robert Bakker (dirigent van The Voice Company) is het aantal deelnemers hoog (ongeveer 140 personen). De koorpartijen zijn tijdens drie repetities van tevoren ingestudeerd.  

 

Brass ’n Praise is een koperensemble dat is opgericht door trompettist Bert Groothedde uit Nijkerk. Hij studeerde Docent Muziek aan de PABO en HaFaBra-directie aan het Conservatorium te Groningen. Hij is steeds weer op zoek naar nieuwe muzikale ervaringen en treedt op in diverse ensembles. Met Brass ’n Praise verzorgt hij regelmatig medewerking aan concertavonden en kerkdiensten.

Wim Ruitenbeek (1978) leerde beiaardspelen van de Nijkerkse stadsbeiaardier Freek Bakker. Aan de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort studeerde hij vervolgens bij Arie Abbenes en Bernard Winsemius. In 2005 behaalde hij zijn Master-diploma. Daarnaast studeerde hij schoolmuziek aan het Utrechts Conservatorium en had hij orgelles van Nico Poorter en Wout van Andel. Tot voor kort was hij actief als muziekdocent op het Groenhorst te Nijkerk en koordirigent van verschillende koren. Samen met Boudewijn Zwart is Wim stadsbeiaardier van Nijkerk. Ook is hij stadsbeiaardier van Harderwijk, Tiel en Velsen en vaste bespeler van het glascarillon in De Zingende Toren te Leidsche Rijn.

Everhard Zwart (1958) viert dit jaar zijn 40-jarig organistenjubileum. Hij volgde lessen bij zijn vader Willem Hendrik Zwart en bij de beroemde organist Feike Asma. Hij studeerde orgel aan de conservatoria te Utrecht en Rotterdam en volgde Muziekwetenschappen aan de Universiteit te Utrecht. Daarnaast volgde hij lessen bij o.a. Jean Guillou (Frankrijk) en Günther Kaunzinger (Duitsland). Hij heeft een drukke internationale concertpraktijk. Zijn spel is op meerdere cd’s vastgelegd. In 2008 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en van wege zijn verdiensten voor de Franse orgelmuziek ontving hij in 2009 de onderscheiding met de zilveren medaille van het “Societe Arts-Sciences-Lettres” te Parijs. Zie ook: www.everhardzwart.nl 

Boudewijn Zwart (1962) studeerde hoofdvak piano aan het Sweelinck-conservatorium te Amsterdam en beiaard aan de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort. Samen met Wim Ruitenbeek is hij stadsbeiaardier van Nijkerk. Daarnaast is hij stadsbeiaardier van Amsterdam, Apeldoorn, Barneveld, Bergambacht, Dordrecht, Ede, Gouda, IJsselstein, Schoonhoven, Wageningen en Zeewolde. Ook is hij werkzaam als organist, pianist en componist. Onder de titel ‘Bell Moods’ reist hij door heel Europa met zijn eigen ontworpen rijdend Concert Carillon en treedt hij op in samenspel met verschillende muziekformaties. Last but not least: hij is de trotse opa van zes kleinkinderen.

Het ’Bell Moods’ Concert Carillon is in 2003 in opdracht van de Nederlandse beiaardier Boudewijn Zwart vervaardigd door de Koninklijke Klokkengieterij Petit & Fritsen te Aarle-Rixtel. Het instrument heeft een totaalgewicht van 2800 kg en bestaat uit 50 bronzen klokken. Wat bij andere beiaarden niet kan, is bij dit instrument wel mogelijk: de beiaard kan naar binnen worden gereden. De klanksterkte kan worden beïnvloed door de ombouw van het instrument en door het toucher (de aanslaggevoeligheid) van de beiaardier. Het stokkenklavier en de tractuur (verbindingen tussen toets en klepel) zijn volledig mechanisch. Daarmee is dit instrument een getrouwe kopie van de beiaard in de toren.

Over de compositie ‘Bell Moods’.

‘Bell Moods’ is een compositie voor beiaard, koor, koperkwintet, orgel en piano. Het werk volgt de tekst van het gedicht ‘Bell Moods’ dat geschreven is door de Vlaams-Amerikaanse beiaardier Kamiel Lefévere (1888-1972). In het gedicht ‘Bell Moods’ komen in vijf coupletten de verschillende functies van bronzen klokken aan bod: klokken worden al eeuwenlang gebruikt om alle lagen van de bevolking te attenderen op de tijd (couplet 1), om mensen op te roepen ter kerke te gaan (couplet 2), om de stadsfeesten extra luister bij te zetten (couplet 3), om te luiden bij begrafenissen en dodenherdenkingen (couplet 4) en ten slotte om het einde van de werkdag en de avondsfeer met de ondergaande zon te markeren (couplet 5). In zijn compositie ‘Bell Moods’, volgt Boudewijn Zwart het gedicht op de voet. Het werk ligt gemakkelijk in het oor, is geschreven in romantische stijl en bevat fraaie harmonieën en sequensen. Leidmotief in de vijf strofen is een melodie die consequent van-laag-naar-hoog-van-laag-naar-hoog beweegt, waarmee de beweging van luidende klokken wordt gesuggereerd. Het werk wordt voor het eerst in Nijkerk uitgevoerd.

Nijkerkse Klokkenspelvereniging (NijKV)

Zie: www.nijkv.nl – www.facebook.com/nijkv – www.twitter.com/NijKlokkenspelV.

Het concert in de kerk aan de ds Kuypersstraat 2 begint om 16.00uur. De kerk is open vanaf 15.30 uur. De toegangsprijs € 8,00 incl. een consumptie. Tot en met 14 jaar is de toegang gratis.