Op het traject Amersfoort-Zwolle gaan per december de spitstreinen vervallen, vanwege een gebrek aan personeel en leveringsproblemen met nieuwe intercitytreinen. In Foodvalley-verband heeft de gemeente Nijkerk een brandbrief geschreven waarin wordt opgeroepen om zorg te dragen voor handhaving van de spitstreinen. Wethouder Rene Windhouder, die zelf werkzaam was voor de NS voordat hij wethouder werd: ,,Vanuit de regio Foodvalley is aangegeven dat we erg geschrokken zijn van dat nieuws en dat we het – hoe zeg ik dat netjes – erg betreuren dat ze het doen. We proberen juist iedereen te stimuleren om van het openbaar vervoer gebruik te maken. Op deze manier wordt iedereen gedwongen om met de auto te gaan. We hebben vooral gevraagd te kijken naar alternatieven. Mogelijk kunnen de treinen slimmer worden gepland, waardoor er toch personeel vrijkomt om deze treinen te kunnen blijven rijden of te kijken naar een goede afstemming met de andere concessie, zoals de bus, om toch kwalitatief openbaar vervoer te houden. Dit is gewoon slecht nieuws voor Nijkerk, laten we heel eerlijk zijn.” Tekst Kees van den Heuvel