Zaterdagmiddag 27 december sloeg het laatste uur van de Wereldwinkel in Nijkerk. Voor de laatste keer was de winkel aan de Gasthuisstraat geopend met tal van aanbiedingen. En het was er nog best druk. Het team van de Wereldwinkel besloot de schoenen aan de wilgen te hangen nadat steeds minder klanten langs kwamen. Sinds de supermarkt Jumbo is verhuisd, was de loop naar de Gasthuisstraat eruit en is de winkel in een vicieuze cirkel gekomen met helaas de spiraal omlaag.  Corona gaf in feite het laatste zetje naar de uitgang. Veel van de voornamelijk oudere medewerkers staakten tijdelijk hun werkzaamheden en kwamen na de onderbreking niet meer terug, waardoor het aantal openingstijden drastisch verminderde. Verder zijn veel food producten tegenwoordig te koop in de plaatselijke supermarkten. Op dit moment zijn de medewerkers blij met een paar grootverbruikers, wat vaste food klanten en een paar trouwe kopers van kerstpakketten. Non- food, een prachtige collectie, wordt nauwelijks meer verkocht. Ruim 170 personen hebben in de loop der jaren meegeholpen om alle idealen te verwezenlijken.

Geschiedenis: In april 1971 besluiten een achttal personen om in Nijkerk een wereldwinkel te starten. Ze huren Venestraat 19-21 en starten daar met de verkoop van producten uit ontwikkelingslanden. Eind 1976 moet de wereldwinkel wijken voor de nieuwe rondweg. En verhuist de winkel naar de Gasthuisstraat aan om daar verder te gaan. In 1992 komt er een grondige verbouwing die tot de huidige indeling leidt.   Het aantal medewerkers fluctueert van zeven tot ruim twintig, Dit blijft zo tijdens het hele bestaan van de wereldwinkel.  Begin jaren ’90 verandert ook de strategie van de wereldwinkel. Het accent komt nu op het verkopen van fairtrade producten en niet meer als actiegroep bij diverse andere maatschappelijke problemen. Alle goederen die nu overblijven worden geschonken aan het Meander Medisch Centrum. Foto Kees van den Heuvel