Het lijkt er niet op dat de hondenbelasting in de gemeente Nijkerk gaat verdwijnen, ondanks aandringen van bepaalde politieke fracties in de gemeenteraad en het feit dat diverse gemeenten de hondenbelasting inmiddels hebben afgeschaft. Wethouder Rene Windhouwer: ‘Allemaal leuk en aardig, maar hoe gaan we het hondenbeleid dan betalen? We maken immers wel kosten voor de uitvoering van het hondenbeleid. Als je de hondenbelasting afschaft, dan zul je de kosten van het hondenbeleid op een andere manier moeten dekken. De mensen moeten beseffen dat we voor dat geld ook een aantal dingen terug doen.’ Eerdaags wordt een actualisatie van het hondenbeleid in de gemeenteraad van Nijkerk besproken. Hierbij worden de verouderde palen vervangen waarop staat dat het verboden is voor honden om zich ergens te begeven. Verder houdt de gemeente vast aan de mores dat hondenpoep moet worden opgeruimd door de hondeneigenaar en dat honden aangelijnd moeten worden uitgelaten met uitzondering van de speciale gemarkeerde losloopgebieden. Bron Kees van den Heuvel