Vrijdagavond 21 oktober is het herdenkingslicht ontbrand in de toren van de Grote Kerk in Nijkerk. Dat gebeurde tien jaar nadat de toren van de Grote Kerk is uitgeroepen tot ‘De Mooiste toren van Nederland’. Met het herdenkingslicht worden verloren dierbaren herdacht. Bij de ceremonie, die plaatsvond op het plein van de RK-Catharinakerk, waren toespraken van Henry Hamstra en Niels Staal, wethouder Marielle Broekman, Henk van Asperen (EABN) en er werd afgesloten met een gedicht van Stadsdichter Henriëtte Hofman. De 89-jarige moeder van Henry Hamstra, die onder de grote toren woonachtig is, werd dank gezegd voor haar initiatief om de toren te nomineren voor de titel Mooiste van Nijkerk. Het herdenkingslicht, dat op de lantaarnzolder is aangebracht, blijft voortaan elke nacht branden, ook als de overige verlichting om 01.00 uur uitgaat. Op termijn is het mogelijk om namen en persoonlijke herinneringen van verloren dierbaren aan het herinneringslicht in de toren te verbinden. Dit kan via een website die op dit moment nog in ontwikkeling is. Toen de torenverlichting volledig uit was, speelde stadsbeiaardier Wim Ruitenbeek Elton Johns ‘Candle in the wind’, gevolgd door Claudia De Breij. Foto Kees van den Heuvel. Videobeelden: Demooisteverlicht


















