Een opmerkelijk bericht woensdag 1 juli in de Amersfoortse Courant. Die stelt dat in Nijkerk Zwarte Piet al jaren geleden in de ban is gedaan en de ‘Roetveegpiet staag terrein wint’ in de buurregio’s Eemland en Gelderse Vallei. ‘Met Amersfoort, Nijkerk en Baarn doen nu drie van de elf gemeenten de volledig zwart- of bruingeschminkte pieten in de ban. Het recente besluit van de gemeenteraden in Baarn en Amersfoort om, zoals Nijkerk al veel eerder deed, Zwarte Piet als symbool van onderdrukking in de ban te doen, leidt bij andere sinterklaascomit├ęs in het gebied tot een, soms ge├źrgerd, schouderophalen. Ze vinden vrijwel zonder uitzondering dat de lokale politiek zich niet heeft te bemoeien met de invulling van het feest.’

Dat leidt tot de vraag of Nijkerk, danwel de Nijkerkse politiek, de figuur Zwarte Piet in de ban heeft gedaan. Dat is nieuw voor mij. Er is inderdaad een veelkleurig palet aanwezig van Zwarte Pieten, zoals De Glutenpiet, de Jetski-Piet, Opa en Oma Piet, Danspieten, de Praatpiet, de Wegwijspiet, Elvis Piet en Selfie-Pieten, maar roetveegpieten heb ik in november 2019 bij de meest recente intocht in de Nijkerkse havenkom niet gezien. En het statement dat Zwarte Piet in Nijkerk wordt gezien als ‘symbool van onderdrukking’ is evenzeer nieuw voor mij.

Het commentaar van Frans Poorter, voorzitter van de Nijkerkse Ondernemers Vereniging, in dezelfde krant. ,,Eerst maar eens zien of er een intocht komt. Sinterklaas zit in de risicoleeftijd en hij komt uit een coronabrandhaard. Verder gaat hij zelf over zijn personeelsbeleid. Ik zeg er niks over. Maar weet dat de pieten in Nijkerk al tien jaren alle kleuren van regenboog hebben.”

Wij van de Veense Courant hebben contact opgenomen met Frans Poorter. Volgens hem heeft de journalist van de Amersfoortse Courant het verhaal verkeerd begrepen en verder wil hij geen commentaar geven. Het is immers zomer en ik heb geen zin in deze discussie, aldus Poorter.

Beschouwing en foto Kees van den Heuvel