Het schaatsfeest in het centrum van Nijkerk kan dit jaar helaas niet doorgaan, maar er was vrijdagavond 18 november nog wel een feestje voor de vele vrijwilligers van Nijkerk on Ice. Dat werd gehouden in het Nijkerkse stoomgemaal waar keuze was tussen boerenkool, zuurkool en hutspot. Dit etentje had eigenlijk in coronatijd moeten plaatsvinden maar is telkens uitgesteld. Hoe wrang ook dat deze editie niet doorging, kenschetste voorzitter Benedict Jansen hoe het andere schaatsfestijns vergaat. En daar wordt je, gezien de energiecrisis, niet vrolijk van. Uit het Arnhemse heeft hij inmiddels vernomen dat ze daar 1.300 euro per dag betalen aan energiekosten om de schaatsbaan in stand te houden. Ook vanuit de collega’s in Harderwijk heeft hij begrepen dat de tenthuur inmiddels ook met 20 procent is gestegen. Toch is het streven erop gericht om Nijkerk on Ice te laten terugkeren in Nijkerk, hopelijk met minder hoge energieprijzen. Foto Kees van den Heuvel