Honderden mensen zijn donderdagavond 20 oktober afgekomen op een inloopavond in de ontmoetingskerk in Vathorst over de vestiging van Skaeve huse op de Palestinaweg-Oost. Die weg was vroeger Nijkerks grondgebied. In de volksmond worden deze skaeve huse ook wel aso-woningen genoemd. Hierin komen mensen te wonen die elders overlast hebben veroorzaakt of die teveel prikkels en onrust ervaren, waardoor zij een probleem voor zichzelf en de omgeving kunnen zijn. De zorgen die bij veel Vathorsters leven, zo bleek gisteren, hebben vooral te maken met de veiligheid. ‘Wat gaan de bewoners straks doen als ze zich vervelen en de wijk inlopen?’ was een veelgehoorde vraag die het AD optekenden. ,,Het zijn geen pedo’s of moordenaars”, aldus oud-raadslid Koet, ,,maar wel mensen die overlast veroorzaken, ongeciviliseerd blijken te zijn. Ze worden niet voor niks hierheen verplaatst.” Inmiddels zijn onderling al appgroepen opgericht om zich te verenigen tegen de komst van dergelijke huisvesting. Liever hebben de omwonenden dat de woningen worden neergezet bij Zon en Schild.