Nijkerk staat dit weekend in het teken van de sleepbootdagen. Om de mooiste plek te kunnen innemen, zijn dinsdag en woensdag de eerste deelnemers al gearriveerd. Soms onder wat druilerige weersomstandigheden. Voor met name vrijdag overdag wordt nog een regenbui voorspeld, de vrijdagavond en zaterdag moeten droog verlopen waarbij zaterdag de zon flink zal gaan schijnen. De bezoekers kunnen dan volop genieten van de sleepboten en andere activiteiten rondom de havenkom. De opening is 10.45 uur door burgemeester Renkema en fotograaf Arjen Gerritsma. Zij laten de scheepshoorn loeien op de sleepboot Magda. Maar er is nog meer te doen. Zo opent ongeveer op dezelfde plek om 11.45 uur het Chantifestival met diverse zeemanskoren. Foto Henk Karelsen