Voor alle duidelijkheid: ze hebben helemaal niets tegen het nieuwe restaurant op de Nieuwstraat in de Nijkerkse binnenstad, maar hun pijlen richten ze alleen maar tegen het buitenterras dat geluidsoverlast zou veroorzaken en het woonklimaat aantast. Drie bezwaarschriften werden maandagavond 17 oktober behandeld tegen het buitenterras, dat officieel tot middernacht geopend mag zijn, maar waar het ook wel eens 01.00 uur werd en daarna ging het feest binnen nog door tot 03.00 uur. Maar toen was de uitbater jarig, verdedigde hij zich. Hij vierde toen zijn vijftigste verjaardag. De bezwaarden zijn afkomstig van de Gasthuisstraat, de Nieuwstraat en ook de Catharinastraat is er niet blij mee. Een onderzoek in de omgeving leerde dat liefst negen andere omwonenden last ondervonden van de geluidsoverlast. Het is eigenlijk dubbelop voor de bewoners. Ze hebben al de reuring van het Plein voor hun neus maar aan hun eigen privékant is daar het geroezemoes van het buitenterras op de Nieuwstraat bijgekomen. En nogmaals, ze hebben niets tegen de ondernemer. Ze hopen zelfs dat het restaurant, dat in september is geopend, een enorm succes zal worden. Maar als iedere avond (vooral in de zomer) het buitenterras is geopend, dan maken de omwonenden hier wel een probleem van.
De ondernemer zelf wilde naar eigen zeggen best het gesprek aangaan met de omwonenden, maar die kans heeft hij niet eens gekregen, omdat er volgens hem gelijk een bezwaarschrift werd ingediend. Ook is het buitenterras lang niet zo proportioneel dat er de gevreesde veertig gasten terecht kunnen, meent hij. ‘We zijn geen dancing’. De raadsman van de ondernemer deed er een schepje bovenop: Hij ontbrak de bezwaarden volgens hem aan een goede onderbouwing van de overlast, want er werd door hen uitgegaan van ‘verwachtingsredenen’. Verondersteld wordt dat overlast wordt veroorzaakt, maar dat is geen vast gegeven. Er was volgens de raadsman geen reden om geen vrijstelling te verlenen door de burgemeester.
Bron en foto Kees van den Heuvel

















