Sinterklaas zet rond de klok van 14.00 uur voet aan wal in de Nijkerkse havenkom. Daar wordt hij welkom geheten door de burgemeester van Nijkerk. Daarna gaat de Sint op zijn  paard Ozosnel een rondgang maken door het centrum van Nijkerk. De route door het centrum is als volgt: Vanaf de havenkom gaat de stoet over de Kolkstraat richting het Plein. Het Plein dat dit jaar helemaal wordt vernieuwd, maar er is speciaal voor de Sint een mooie doorgang gemaakt. Vanaf het Plein gaat de tocht verder via het Verlaat, de Catharinastraat en de Kerkstraat naar de Langestraat. Via de Oosterstraat komt de Sint dan op het Singel en daarna weer op het Plein. In plaats van op een podium te stappen gaat de Sint nog een rondje en daarna misschien nog wel een rondje door de stad. Uiteindelijk moet de Sint even rusten om ‘s avonds de daken op te kunnen om de schoentjes te vullen. Ergens tussen 15.30 uur en 16.00 uur verlaat hij weer het centrum van Nijkerk.

De Sint en zijn Pieten hopen natuurlijk, zoals altijd, op een groots welkom. Met veel kinderen, ouders en grootouders langs de haven en tijdens de rondrit. Ook tekeningen vindt hij prachtig, net als vorig jaar kunnen de kinderen hun tekeningen kwijt bij de ‘Wasknijperpieten’ die meelopen in de stoet. Deze lijn kan zo bij terugkomst in het ‘Grote Pietenhuis’ direct in de werkkamer van Sinterklaas opgehangen worden. Elk jaar tijdens de intocht zijn er veel kinderen verkleed en geschminkt langs de kant. Mocht je er thuis niet aan toegekomen zijn, op het Molenplein kunnen kinderen zich voorafgaand aan of tijdens de rondrit laten schminken door Fraai en Franje. In verband met het komende WK voetbal zou de Goedheiligman het op prijs stellen dat kindertjes in het oranje verkleed zijn. Ook de Glutenvrije Piet zal weer duidelijk herkenbaar aanwezig zijn! De Badabounce – danspieten kunnen natuurlijk ook niet ontbreken en er zal dit jaar een Piet meelopen die ballonnen vouwt. Foto Kees van den Heuvel