Sinds 2001 volgt de gemeente Nijkerk het principe van een nuloptiebeleid ten aanzien van coffeeshops, maar dat was nooit geformaliseerd naar een openbare beleidsregel. Daarom heeft burgemeester Renkema ervoor gekozen de beleidsregel te formaliseren. Dit voorkomt dat coffeeshops zich kunnen vestigen in de gemeente Nijkerk en vergemakkelijkt de handhaving. De inhoud van het voorstel is onveranderd gebleven en in lijn met het coalitieakkoord 2022-2026. Het sluit tevens aan bij onze andere beleidslijnen, waaronder het Damoclesbeleid Nijkerk (2021) en bij het
project Samen Sterk tegen Drugs.

De burgemeester kon op grond van de Opiumwet een coffeeshop niet sluiten. Voor het uitsluiten van coffeeshops was nuloptiebeleid nodig. Bij een nuloptiebeleid kan het Openbaar Ministerie overgaan tot vervolging van elke vorm van handel in softdrugs. Een geformaliseerde beleidsregel vergemakkelijkt dus de werkpraktijk. Wetenschappelijk onderzoek toont volgens de burgemeester aan dat het (veelvuldig) gebruik van softdrugs verschillende nadelige effecten kan hebben op de gezondheid van een individu. Zo zijn er nadelige effecten voor de hersenen en hersenontwikkeling, kan gebruik psychische problemen uitlokken en kunnen er slaapproblemen ontstaan door het gebruik. Daarnaast kunnen drugs vanzelfsprekend een verslavende werking hebben. Voor deze effecten wordt door deskundigen en verslavingsexperts regelmatig gewaarschuwd. De nadelige effecten hebben niet alleen grote invloed op het leven van een individu, maar kunnen ook maatschappelijke uitdagingen en -kosten met zich meebrengen. Zo geeft drugsgebruik niet zelden overlast, kan het leiden tot gevaarlijke situaties in het verkeer en legt het een groot (financieel) beslag op de (geestelijke) gezondheidszorg. Het vestigen van coffeeshops in de gemeente Nijkerk zou leiden tot onbedoeld laagdrempeliger drugsgebruik onder Nijkerkse (jongere) inwoners, en daarmee tot schadelijke effecten voor de volksgezondheid, meldt de burgemeester.