De fractie van ChristenUnie/SGP in Nijkerk vindt dat het college van Burgemeester en Wethouders van Nijkerk te stil is over de opvang van asielzoekers en statushouders, die niet uit Oekraïne komen. Fractievoorzitter Jaco van Putten donderdagavond in de gemeenteraad van Nijkerk: Wij vinden het als ChristenUnie-SGP fractie stil aan de kant van het college. Wij vinden het onwenselijk dat er zo weinig met ons, en de samenleving, gesproken is en wordt over één van de grootste humanitaire rampen die wij kennen in deze eeuw en die in onze achtertuin plaatsvindt. Wel worden we geïnformeerd over de opvang van vluchtelingen uit het oorlogsgebied Oekraïne. En het is zeker goed dat dat gebeurt. Met name willen wij hierbij de grote gastvrijheid bij 18 particuliere gastgezinnen benoemen waar 67 Oekraïense vluchtelingen verblijven. Maar het is stil over de vluchtelingen uit andere landen dan de Oekraïne en daar willen wij het over hebben. Onze zorg gaat namelijk ook uit naar de groep statushouders en asielzoekers. Wat kunnen en willen we als Nijkerk hiervoor doen? De kans is zeer groot dat de Rijksoverheid meer dwingende taakstellingen richting gemeenten zal gaan opleggen voor de huisvesting van statushouders en noodopvang asielzoekers. Moeten wij het in Nijkerk ook zover laten komen? Kunnen we niet beter nu al pro-actief stappen zetten voor deze groep vluchtelingen?
De fractie van ChristenUnie-SGP heeft in het vragenuurtje bij de voorjaarsnota (d.d. 23 juni 2022) eerder schriftelijke vragen gesteld over deze situatie. Van Putten: ”Wij hebben helaas nooit werkelijk een reactie gekregen op de vraag:
- Wat doet de gemeente Nijkerk aan extra huisvesting voor statushouders? Waarvan er momenteel 15.000 noodgedwongen in asielzoekerscentra zitten ivm woningtekort.
-
Wat doet de gemeente Nijkerk aan extra tijdelijke noodopvang voor asielzoeker? Diegene (uit Syrië, Eritrea, Jemen, Afghanistan, Turkije) die in asielzoekerscentra zitten, waar het slecht vertoeven is. We kennen de verhalen wel van kinderen die alleen reizen en onder erbarmelijke omstandigheden de dag en nacht doorkomen. Ze slapend op de grond, zien er grauw uit en poetsen hun tanden met hun vingers. “Onmenselijk” oordeelde de rechtbank op 6 oktober over de omstandigheden waaronder deze groepen worden opgevangen.
Wat doen wij als gemeenteraad als we weten dat er een beroep wordt gedaan op alle gemeenten in Nederland om verantwoordelijkheid te pakken? Staatssecretaris Van der Burg opperde dat als iedere gemeente één huis vrij zou maken voor een groepje alleenstaande minderjarige vluchtelingen (amv), we dat probleem al met elkaar opgelost zouden hebben. Deze oproep toont de patstelling in deze opvangcrisis. Het lijkt er op dat gemeenten gewoon ’geen zin’ hebben om de staatsecretaris uit de brand te helpen.
Kees van den Heuvel

















