Er zijn steeds meer mensen die gebruik maken van de voedsel- en buurtkastjes in de gemeente Nijkerk. ,,Dat merken we bij alle kastjes”, aldus Anita Dokter die zelf een voedselkastje beheert op de Goudenregenlaan in de Nijkerkse woonwijk Paasbos. ,,Er worden overdag producten uitgehaald, maar ook als het donker is, waarschijnlijk vanwege schaamte.” Ze heeft het idee dat er steeds vaker een beroep wordt gedaan op de voedselkastjes vanwege de hoge prijzen in de supermarkt. ,,De boodschappen en energieprijzen zijn fiks omhoog gegaan. Eigenlijk alles wel. Op zich wordt er bij mij nog steeds gebracht. Ik doe regelmatig oproepjes via social media. Bij alle kastjes is het zo als er wat ingezet wordt, is het vaak een uur later al weg of is het in de ochtend helemaal leeg. We proberen er verdeeld over de dag steeds wat in te zetten. Wel staan ze soms even leeg momenteel, omdat er dan geen boodschappen zijn. Juist bij mij wordt veel gebracht door mensen uit de buurt. Ze willen graag anderen helpen. Ze kopen bijv. wat extra boodschappen die ik er dan in kan zetten.” Bron Kees van den Heuvel


















