Een groep van zo’n tien Zuid Afrikaanse studenten genoten afgelopen dinsdagavond van een potje sjoelen. Ze waren met hun begeleiders te gast in het clubhuis van de Nijkerkse Sjoelclub die hun de kneepjes van het spelletje bijbracht. Na een oefenrondje begon het serieuze werk en werd er een heuse competitie afgewerkt.

Hoewel er officieel een zomerstop is, maakte de sjoelvereniging in Nijkerk graag een uitzondering voor deze studenten, die belangstelling hebben voor de Nederlandse cultuur. De studenten zijn drie weken op studiereis door Vlaanderen en Nederland. Tijdens de laatste dagen van hun reis verblijven ze op De Veluwe.  Deze reis wordt georganiseerd door de Stichting Zuid-Afrikahuis en vindt al sinds 1975 elke twee jaar plaats. Doel van de reis is culturele uitwisseling en de versterking van de taal- en vriendschapsbanden tussen de Lage Landen en zuidelijk Afrika.