Na vele maanden van werkzaamheden is de Vetkamp in Nijkerk weer open. Woensdagmiddag 19 november werd de opening verricht door wethouder Rene Windhouwer en Gelders gedeputeerde Klaas Ruitenberg. Dat deden ze door op een houten fiets te stappen, maar er werd vanwege de regen niet gereden. Op de Vetkamp werd vaak te hard gereden en het was soms onveilig, vooral bij de rotonde bij de Jumbo. Daarom heeft Schagen Infra de hele straat aangepakt. Samen met de gemeente Nijkerk is de Vetkamp veiliger, groener en prettiger gemaakt voor iedereen die er woont, fietst of rijdt.

Een deel van de straat is nu een 30 km/u-zone. Het asfalt is daar vervangen door bestrating, zodat de nieuwe snelheid direct opvalt. Fietsers hebben nu extra ruimte dankzij de nieuwe vrijliggende fietsstroken, onderdeel van het fietsnetwerk van de gemeente. Hoewel het nu nog kaal is, is ook gewerkt aan een groener straatbeeld. Tussen de rijbaan en het fietspad liggen nu groenstroken en nieuwe parkeervakken. Dat verhoogt de biodiversiteit en maakt de straat aantrekkelijker. De inrit van woonzorgcentrum De Pol is daarnaast verbreed en overzichtelijker gemaakt. Verkeer kan daar nu veiliger in- en uitrijden. Ook zijn de rotondes opnieuw ingericht, waaronder die bij de Jumbo. Dit werk is zoveel mogelijk ’s nachts gedaan om overlast te beperken. Tot slot is de fietsoversteek bij het Havenlijntje aangepast, zodat fietsers hier veiliger kunnen oversteken.

Wethouder René Windhouwer sprak tijdens de opening over het belang van deze verbeteringen: “We hebben hier niet alleen een straat vernieuwd, maar een omgeving gecreëerd die uitnodigt tot veilig en prettig gebruik. De Vetkamp is nu echt een plek waar ruimte is voor iedereen: van voetganger tot fietser en automobilist, en waar duurzaamheid zichtbaar en voelbaar is.” Ook op klimaatadaptatie is ingezet. Regenwater wordt voortaan op natuurlijke wijze afgevoerd naar de bodem, wat wateroverlast helpt voorkomen en bijdraagt aan een robuuster watersysteem. Daarnaast is het groen vernieuwd en zijn de fietspaden verbreed, waardoor de straat niet alleen functioneel maar ook aantrekkelijker is geworden.

Samenwerking als sleutel tot succes

De herinrichting van de Vetkamp is tot stand gekomen dankzij nauwe samenwerking tussen gemeente, provincie en uitvoerende partijen. Schagen Infra, verantwoordelijk voor de uitvoering, kijkt met trots terug op het project. “Bouwteamsamenwerking volgens het boekje,” aldus het bedrijf. “Vanaf het begin wisten we dat de opgave uitdagend zou zijn: de herinrichting van een belangrijke verkeersader binnen een strakke planning. Juist door vanaf dag één open en eerlijk samen te werken met het projectteam van de gemeente Nijkerk, elkaars kwaliteiten optimaal te benutten en knelpunten als gezamenlijke uitdagingen te zien, hebben we het verschil gemaakt.” Maar ook mede dankzij Bono Traffics voor het verkeerskundig advies, Hemelse Natuur voor de groene invulling en de provincie voor de financiële bijdrage is het volgens Schagen een succesvol resultaat geworden: “Een veilig, toekomstbestendig en kwalitatief hoogwaardig eindproduct, gerealiseerd volgens planning én met minimale hinder voor de omgeving. Voor ons is dit het bewijs dat een bouwteamsamenwerking écht werkt!”

Waardering voor de wijk

Bij de feestelijke heropening werd speciale dank uitgesproken aan de bewoners en ondernemers in de wijk. Hun geduld, betrokkenheid en waardevolle input tijdens het proces waren onmisbaar. De herinrichting van de Vetkamp laat zien wat er mogelijk is als overheid, uitvoerders en omgeving samen optrekken. De vernieuwde Vetkamp is klaar voor de toekomst: als veilige, duurzame en prettige straat voor iedereen die er woont, werkt of langskomt. Foto Kees van den Heuvel