a.s. zondag 25 juni is het weer zover, op die dag en de dagen daaraan vooraf gaan tienduizenden motorsportliefhebbers naar het circuit op de Drentse heide voor het bijwonen van de trainingen en de TT races voor het wereldkampioenschap Moto1, Moto2 en MotoGP. Helaas zijn er geen Nederlandse deelnemers die kans maken op een overwinning, Bo Bendsneyder (rijder Moto2) kan vanwege een blessure zelfs niet rijden. Van Zonta van den Goorberg, ook Moto2, kan helaas niet worden verwacht dat hij “in de punten rijdt”. De enige vertegenwoordiger in de Moto3 is Collin Veijer en hij is wellicht een kandidaat voor een top tien notering. Op de 25e is het overigens precies 46 jaar geleden dat Wil Hartog op zijn Suzuki RG500 volledig onverwacht in de 500cc klasse als winnaar werd afgevlagd. Bij veel mensen die er toen bij waren en de beelden wel eens terug zien op de TV, levert het nu nog kippenvelmomenten op. Zo ook bij Stimon-voorzitter Henk Karelsen, die met een groep Nijkerkse motormaten naar de TT-baan was gegaan. Henk: je kon Wil Hartog de laatste ronde vanuit de verte horen aankomen, niet vanwege het motorgeluid maar het gejuich van het massaal aanwezige publiek. Dat rolde als een wave naar je toe, een van de mooiste momenten van mijn leven. Om nooit meer te vergeten. De in 1977 winnende motor van Wil Hartog staat in het Wil Hartogmuseum in Lambertschaag, toegang is op afspraak en gratis. Een paar Stimon-leden bracht daar kort geleden een bezoek en maakte een foto van de beroemde motor. Op zaterdag 24 juni, een dag voor de TT, organiseert Stimon de Schemerrit. Zie voor details op www.stimon.nl

















