Op dinsdag 26 juli 2022, 20.00 uur bespeelt een van de eigen beiaardiers het carillon in de toren van de Grote Kerk.

Echt een programma voor de liefhebbers, heeft Boudewijn samengesteld. Hij begint en eindigt met een passacaglia. Dat is een muziekvorm waarin een thema in de bas steeds herhaald wordt en met de handen worden allerlei variaties gespeeld. Heel boeiend om aandachtig de bas te volgen bij het luisteren. De ene is van “good-old” J.S.Bach, de andere van Jos Lerinckx. Er zitten wel bijna 3 eeuwen tussen het schrijven van de twee stukken. Dat zal vast interessante verschillen laten horen.
Joseph Haydn heeft een veel werken gecomponeerd, die tot de veel gespeelde stukken behoren. Van hem speelt Boudewijn een pianosonate, die hij geschikt gemaakt heeft voor de beiaard.
Schubert kennen we van veel stukken. Geliefd, doordat ze zo melodieus en lieflijk van klank zijn. We horen zijn bekende lied Erlkonig. Naast de bekende Peer Gyntsuites liet Edvard Grieg de wereld zijn Holbergsuite na. In vijf afwisselende delen zijn dansen de meest gebruikte vormen, waarin de ritmiek steeds heel verschillend is. Meester was deze componist ook in het schrijven van melancholisch stemmende melodieën.

Alles bij elkaar is het  weer  de moeite waard om naar de luisterplaats voor de H. Catharinakerk te komen of op een andere plaats rond de toren te komen luisteren. Op de luisterplaats kun je niet alleen de fraaie klanken horen, maar ook de beiaardier op een videoscherm aan het werk te zien in de toren. Ieder is welkom. Stoelen en programma’s zijn hier beschikbaar. Mocht het koud zijn of nat ; hiertegen is bescherming. Alles gratis, maar een gift[je] in de houten spaarklok is heel welkom.  Het lidmaatschap [slechts € 7,50 per jaar] van de Nijkerkse Klokkenspelvereniging is een nog betere manier om dit werk te steunen.

Na afloop bedanken we Boudewijn bij de toren en kunnen we onder het genot van wat drinken en een nootje met hem en met elkaar napraten.

Foto: Pieter Manders