Zaterdag 10 december 2022 was het open dag bij het stoomgemaal. De sfeer werd nagebootst zoals het in december 1882 was, toen het stoomgemaal Nijkerk voor het eerst onder stroom werd gebracht. Er was van alles te beleven en te proeven. Koffie/thee, oliebollen, warme gluhwein, drankjes en erwtensoep. Het stoomgemaal was in bedrijf en de schepraderen draaiden goed rond. Er werden veel vragen gesteld die door de vrijwilligers met liefde beantwoord werden. De vrijwilligers waren nostalgisch gekleed. In het bezoekerscentrum Arkemheen was een foto-expositie te zien van foto’s die zijn tentoongesteld toen het stoomgemaal, na de restauratie, 25 jaar in gebruik was. Ook wethouder Marielle Broekman kwam een kijkje nemen. Tekst en foto’s Harry Koelewijn (overdag) en Kees van den Heuvel (avond)