Sparta Nijkerk heeft door de kwestie ‘Barendrecht’ circa 14.000 tot 15.000 euro schade geleden. Die inschatting maakt voorzitter Johan Evers in De Stentor. Hij vindt dat er weliswaar recht is gesproken door de Tuchtcommissie van de KNVB, maar dat er geen recht is gedaan. Als Sparta Nijkerk was toegetreden tot de nacompetitie, hadden ze minstens twee wedstrijden moeten spelen en dat had aan recette en kantine-opbrengsten zeker 14.000 tot 15.000 euro opgebracht. De schade wordt ook geen gecompenseerd. Barendrecht verloor de laatste competitiewedstrijd tegen GVVV opzettelijk met 3-4 terwijl ze tien minuten voor tijd, toen alle wedstrijden al gereed waren in de derde divisie, nog met 3-1 voor stonden. Alleen bij een nederlaag mocht Barendrecht doorspelen in de nacompetitie. Barendrecht kreeg vier competitiepunten in mindering en niet Sparta Nijkerk maar SteDoCo stroomde door naar de nacompetitie. Volgens Evers moeten de regels aangepast worden. In de reglementen moeten volgens hem een passage worden opgenomen die de tuchtcommissie in staat stelt om ook de partij die de schade lijdt van matchfixing daadwerkelijk te compenseren. Tot slot zouden de termijnen in het tuchtreglement verkort moeten worden en een vorm van snelrechtspraak nodig zijn. Nu hebben de clubs negen dagen moeten wachten. Foto Kees van den Heuvel