Permanente bewoners van vakantiepark Bad Hulckesteijn moeten hun woning uiterlijk 1 januari 2027 hebben verlaten. Gebeurt dit niet, dan mag de gemeente Nijkerk hun een dwangsom van 20.000 euro opleggen. Het AD meldt dat de rechtbank in Arnhem dit oordeel heeft uitgesproken in een zaak die was aangespannen door een drietal bewoners. De eisers startten de rechtszaak in april in een poging de dreigende dwangsommen van tafel te krijgen. De bewoners gaven aan dat de situatie hen wegens de aanhoudende woningnood en persoonlijke omstandigheden — waaronder de zorg voor een volwassen zoon met een beperking — veel stress oplevert. De rechter ging niet mee in de argumenten van de bewoners. Volgens de uitspraak wegen de persoonlijke omstandigheden en de woningnood niet zwaar genoeg om het handhavingsrecht van de gemeente Nijkerk te passeren. De gemeente houdt hiermee vast aan haar beleid uit 2024, waarin staat dat vakantiewoningen strikt bedoeld zijn voor recreatie en niet voor permanente bewoning. Landelijk opgeworpen proefballonnetjes om permanente bewoning van recreatiewoningen voor tien jaar toe te staan, veranderen de zaak volgens de rechter niet. Het is nog onduidelijk of het huidige kabinet dergelijke plannen daadwerkelijk gaat omzetten in wetgeving. Wel heeft de gemeente Nijkerk de handhaving vooruitlopend op de discussie al enkele keren opgeschort, nu definitief tot 1 januari 2027. Foto Kees van den Heuvel
Rechter stelt gemeente Nijkerk in het gelijk: Permanent bewonen Bad Hulckesteijn niet toegestaan

















