De Lokale Partij wil nadere informatie over het besluit dat de Dierenambulance Nijkerk e.o. stopt met de samenwerking met de gemeente Nijkerk. Raadslid Tom van Valkenhoef vindt dit in schril contrast staan met het nieuwsbericht dat juist de gemeente de stap heeft genomen om te stoppen met de samenwerking met Stichting Dierenambulance Nijkerk. Daarmee voldoet de gemeente Nijkerk op het moment van schrijven niet aan de wettelijke eis van het opvangen en verzorgen van gewonde en/of zwerfdieren.
Op grond van artikel 33 van het Reglement van Orde van de gemeenteraad heeft De Lokale Partij de volgende schriftelijke vragen:
1. Wat is de reden om per 1 januari te stoppen met de samenwerking met Stichting Dierenambulance Nijkerk?
2. Vanuit de media vernemen wij dat onduidelijk is welke partij de stekker uit de samenwerking heeft gehaald. Hoe is de werkelijke situatie nu exact gelopen?
3. Deelt het college de mening van De Lokale Partij dat het ongewenst is 8 dagen voor het aflopen van het contract de samenwerking te beëindigen? Hierdoor is het niet mogelijk voor beide partijen om op een fatsoenlijke manier tot een goede oplossing te komen.
4. Welke stappen zijn de afgelopen maanden genomen om te komen tot een goede uitvoering van de wettelijke taken in 2023?
5. Op welke termijn worden de raad en de inwoners van de gemeente geïnformeerd, over de wijze waarop omgegaan dient te worden met dieren die in nood verkeren?
6. Kan het college, vooruitlopend op de schriftelijke beantwoording van deze vragen, de raad in de eerstvolgende commissievergadering, bij het agendapunt ‘mededelingen raad en college’, mondeling informeren over de huidige stand van zaken in deze onwenselijke situatie