Met trots hebben de leerlingen van KC Oranje Nassau via leerlinge Fiene hun zelfgemaakte maquette van oude gebouwen in Nijkerk aangeboden aan Jan Cozijnsen, voorzitter van Museum Nijkerk, en Edith de Jong, directeur/conservator van het museum. De maquette is het eindresultaat van een Masterproef waarin de kinderen in zes bijeenkomsten aan de slag gingen met het onderzoeken, ontwerpen en bouwen van een historisch verantwoorde maquette van middeleeuws Nijkerk. De officiële presentatie en beoordeling vond eerder plaats op 16 juni, waarna de leerlingen hun werk verder hebben verfijnd.  Tijdens de Masterproef leerden de kinderen hoe je historische kennis en bronnen vertaalt naar een concreet en tastbaar eindproduct. Ze onderzochten onder meer stadsrechten, stadsmuren, de kerk, handel, de ligging en het dagelijks leven in de 15e en 16e eeuw. Dit werd verwerkt in vier blokken:

·                    Blok 1: verzamelen van kennis en informatie (met goede bronvermelding)

·                    Blok 2: toepassen van kennis en het maken van een plattegrond

·                    Blok 3: bouwen van de maquette op schaal met oog voor detail

·                    Blok 4: presenteren, reflecteren en inzicht tonen in de historische context

De kinderen waren zeer betrokken bij deze opdracht om verschillende redenen:

·                    Ze kozen zelf het onderwerp.

·                    De Masterproef sluit aan op hun leefomgeving.

·                    Ze kozen rollen die passen bij hun talenten en voorkeuren.

·                    De opdracht was open geformuleerd, met veel ruimte voor eigen inbreng.

·                    De vrijheid die ze kregen, ging samen met verantwoordelijkheid en autonomie.

·                    De Masterproef was cognitief uitdagend en sloot aan bij hun denkvaardigheden.

Het project was een echt groepsproces: Luuk en Roeland zaten in groep 7 en Evy, Fiene, Chris, Dante en Jelte in groep 6 toen ze werkten aan deze opdracht. Hun enthousiasme is onverminderd groot: zelfs na de officiële afronding hebben de kinderen in hun vrije tijd nog verbeteringen aangebracht aan de maquette. Ze staan te popelen om hun werk nu ook met een breed publiek te delen in Museum Nijkerk. Met deze maquette willen de leerlingen niet alleen hun vakmanschap tonen, maar ook een bijdrage leveren aan het behoud en de beleving van cultureel erfgoed in hun eigen stad. ”Daar doen we het voor in Museum Nijkerk!”, aldus Edith de Jong

Foto Kees van den Heuvel