Nog een kleine week en dan gaat het kindercampus Blokhuus in Hoevelaken open. De ingang is maandagmorgen netjes leeggeblazen van alle vuurwerkresten om het gebouw geschikt te maken voor de komst van Humankind kinderopvang en buitenschoolse opvang. De school heet ook anders. Het heet Kindercampus Blokhuus (zonder ’t). ,,We willen zoveel meer zijn dan basisschool. En door de samenwerking met Humankind was het ook tijd voor een nieuwe naam,‘’ aldus directeur Dennis Peek. Dat betekent naast een andere identiteit ook nieuwe logo’s, briefpapier en bebording. ,,Daar zijn we nu met de collega’s en leerlingen druk mee bezig. De term ‘kindercampus’ dekt ook de lading van wat we uiteindelijk in de toekomst willen zijn.’’ Humankind gaat in de nieuwe situatie afhankelijk van de groei een lokaal innemen en 2 fte. De peuteropvang opent de deuren op maandag, dinsdag en donderdag tussen 07.30  en 13.00 uur. De buitenschoolse opvang is er het hele jaar door, zowel de schoolweken als de vakantieweken. Peek: ,,Humankind denkt ook met ons mee over de nieuwbouw van ’t Blokhuus.’’  ’t Blokhuus verhuist naar de nieuwe wijk Middelaar waar diverse (wijk)functies onder één dak worden gerealiseerd. ,,Het moet een campus worden voor kinderen van nul tot en met twaalf jaar.’’ Het contact met Humankind is al gelijk ontstaan toen Dennis Peek directeur werd op ’t Blokhuus. ,,’t Blokhuus stond toen bekend om goed onderwijs, zelfs erg goed onderwijs, maar daar zat nog geen peuter- en kinderopvang bij. Dat vond ik niet meer passen bij deze tijd. Wij zijn gericht op de ontwikkeling van het kind en daar hoort een doorlopende leerweg bij en die begint eigenlijk al bij de allerjongsten. Toen zijn we gaan nadenken hoe we dat gaan vormgeven. Met een aantal organisaties ben ik gaan praten die bij ons zouden kunnen passen en uiteindelijk ben ik bij Humankind uitgekomen. Het is één van de grootste aanbieders op het gebied van maatschappelijke kind- en onderwijsontwikkeling. Ik vind het ook prettig dat zij geen winst als oogmerk hebben.

Het is een stichting. Hun missie en visie passen bijna naadloos op die van ons. Dat betekent dat we ook gezamenlijk kunnen optrekken naar het nieuwe pand en die visie weergeven. Dit gaat veel verder dan samenwerken: het gaat om één visie en één missie en hetzelfde beleid. We willen ook geen waterscheiding tussen school en peuter- en kinderopvang. Het wordt een eenheid.’’ Er heeft inmiddels een behoefteonderzoek plaatsgevonden en de interesse is boven verwachting groot, aldus Peek. Foto en bron Kees van den Heuvel