Politie en brandweer in Nijkerk zijn vrijdagavond 3 april gealarmeerd voor een explosie op de Henri Nouwenstraat in Nijkerk. Die heeft zich voorgedaan bij het Israëlcentrum, wat de laatste tijd al vaker onder vuur ligt. Het zou gaan om een vuurwerkbom bij het hek van het centrum. De knal was tot in de verre omtrek te horen. De melding werd om 23:26 via het P2000 netwerk verzonden. Voor zover bekend raakte niemand gewond. Het is onduidelijk of er op dat moment mensen in het pand aanwezig waren. Volgens de politie is de schade beperkt gebleven en wordt er onderzoek gedaan naar de oorzaak van de explosie. Er is niemand aangehouden. Op meerdere plekken net buiten het afgezette gebied heeft de politie mogelijk bewijsmateriaal aangetroffen. Deze sporen zijn veiliggesteld en zullen nader worden onderzocht. Het Israëlcentrum maakt deel uit van de organisatie Christenen voor Israël. In het pand worden onder meer lezingen georganiseerd en is een winkel gevestigd waar producten uit Israël worden verkocht. De organisatie stelt als doel te hebben de solidariteit met Israël te bevorderen. Het pand in Nijkerk was eerder al doelwit van incidenten, zoals bekladdingen. Ook vinden er met regelmaat demonstraties plaats. Foto Kees van den Heuvel