Voor dit concert komt Carl Van Eyndhoven vanuit Belgie naar Nijkerk om de VandenGheyn beiaard in de witte toren te bespelen. Zijn programma bestaat uit muziek van Belgische, Duitse, Hongaarse en Nederlandse komaf. Waarbij de naam van Toots Thielemans zeker opvalt.

Noten van Bach spreken altijd tot de verbeelding, omdat het altijd goede noten zijn, zoals dat in muziekkringen wel wordt genoemd. De Franse suite is oorspronkelijk geschreven voor clavecimbel, maar doet het heel goed op het carillon. Daan Manneke vroeg zich af : “Wat zalmen op den Avond doen”?. Het is een muzikaal eerbetoon aan Jacob van Eyck, die veel fluitmuziek componeerde. Marinus de Jong schreef een suite over Vlaamse melodieën, die welluidende, verstrooiende klanken over Nijkerk uitstrooit. Van de grote componist Van Beethoven horen we een variatiereeks over een lied uit een opera. Ook dit werk onderging een omzetting naar de beiaard.

Dansmuziek is vaak vertegenwoordigd in carillonbespelingen, zo ook nu. Bartok, een bekend componist, zette dansvormen uit Roemenie op muziek. Je mag gerust zeggen dat ze “licht-voetig” zijn. De beiaardier trakteert de luisteraars tenslotte op een improvisatie met bekende melodieën van Toots Thielemans als basis.

Luisterplaats

De luisterplaats aan de Holkerstraat, voor de H. Catharinakerk, blijkt goed te voldoen. Al een behoorlijk aantal luisteraars heeft hem weten te vinden. Samen luisteren en, sinds mei, via een beeldscherm kijken naar de beiaardier geeft extra glans aan de beleving. Ieder is welkom. Stoelen en programma’s zijn hier beschikbaar. Mocht het koud zijn of nat ; hiertegen is bescherming. Alles gratis, maar een gift[je] in de houten spaarklok is heel welkom.  Het lidmaatschap [slechts € 7,50 per jaar] van de Nijkerkse Klokkenspelvereniging is een nog betere manier om dit werk te steunen.

Na afloop bedanken we Carl bij de toren en kunnen we onder het genot van wat drinken en een nootje met hem en met elkaar napraten.