Circa 300 inwoners van de gemeente Nijkerk die nauwelijks rond kunnen komen, hebben maandagavond 12 december in het evenementencentrum Hart van Holland genoten van een kerstdiner. Vooraf was er een woord van initiator Gerard van den Tweel en daarna volgde de ene verrassing na de andere, met veel entertainment en een goed gevulde goodiebag als mooie afsluiting.  

Van den Tweel heeft het van kinds af aan meegekregen om oog te hebben voor minderbedeelden. Tijdens de oorlog hielpen zijn grootouders en ouders, kruideniers in Nijkerk, al vele gezinnen die hun boodschappen niet konden betalen. Ook toen ze na de oorlog hun schulden niet terug konden betalen werden ze niet achter de broek gezeten. ‘Mijn ouders hadden de filosofie: Als je het goed hebt, dan moet je ook kunnen delen.’

Het is voor de 78-jarige ondernemer ook een manier om de mensen te bedanken. Hij zegt dit jaar, waarin hij zijn vrouw Klasien en zoon Edward verloor, veel steun te hebben ontvangen. Eerder verloor hij al zijn zoon Ferry, die op 16-jarige leeftijd overleed. ‘Ondanks al het verdriet wilde ik wel iets doen voor de gemeenschap, want ik heb van heel veel mensen ook zoveel bemoedigende woorden gekregen na het overlijden van mijn kinderen en Klasien.’ Van den Tweel kwam op het idee voor het kerstdiner tijdens een bezoek aan Dublin. Hij bezocht daar grote bedrijven zoals Google, Microsoft en Linkedin. Dat laatste bedrijf houdt jaarlijks een kerstdiner voor mensen die het minder goed hebben. ‘Ik wist gelijk dat ik dit ook in Nijkerk wilde doen. Ik heb het zelf goed en besteed mijn geld graag hieraan.’

Tekst: Kees van den Heuvel / Citaten afkomstig van een eerder artikel van Maranke Pater in het AD/AC
Foto’s Arjen Gerritsma