Alles wordt al in voorbereiding gebracht voor het grote Carbidfeest in Nijkerkerveen op zaterdag 31 december. Om 10.00 uur wordt het eerste schot gelost. Ondertussen is de transportleiding voor het bier inmiddels in de grond geplaatst. Alle carbidapparaten werken naar behoren. Alleen de lier van de Tower moet nog worden gemaakt. In verband met de corona was er twee jaar stilte. Dat is ongebruikelijk voor Nijkerkerveen, maar over een kleine week wordt er weer volop geknald. Het decor is opnieuw de Schoolstraat waar naast de gebruikelijke opstelling een extra bar wordt toegevoegd. De toegang blijft gratis, maar er wordt wel afscheid genomen van de fooienpot. Iedereen kon tot dusver onbeperkt gratis eten en drinken, en vervolgens een vrijwillige donatie doen in de fooienpot, maar dit jaar ontkomt de organisatie er niet aan om met muntjes te gaan werken. Dat geldt met name voor het drinken. Diverse etenswaren blijven kosteloos. De prijzen zijn flink gestegen en anders is het niet meer mogelijk om een carbidfeest te organiseren, meldt de organisatie. Foto Kees van den Heuvel